رژیم غذایی وگان در بارداری

آیا گیاهخواری در دوره بارداری کار درستی است؟

برخی از خانم های باردار به هر دلیلی ممکن است تصمیم بگیرند تا در دوران بارداری خود رژیم غذایی وگان داشته باشند. به همین دلیل ممکن است این افراد با سوالاتی مثل تاثیر گیاهخواری بر سلامت جنین و رسیدن میزان مناسب از مواد مغذی به جنین خود مواجه شوند که در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

 

خصوصیات رژیم غذایی وگان

رژیم وگان در واقع همان گیاه خواری است. انسان همه چیز خوار است ولی رژیم های زیادی در دنیا وجود دارند که افراد بر اساس شرایطی که دارند آنها را انتخاب می‌کنند. یکی از این رژیم ها رژیم وگان است. در این رژیم فرد علاوه بر گوشت، هیچگونه محصول و فرآورده ای که از حیوانات باشد مثل تخم مرغ و لبنیات را مصرف نمی‌کند. در ادامه فواید و عوارض رژیم وگان را در دوران بارداری بررسی می‌کنیم.

 

یکی از مواردی که در هنگام بارداری باید به آن توجه ویژه داشت، تغذیه و رژیم غذایی مادر است که به صورت مستقیم بر سلامت جنین تاثیر می‌گذارد، از همین رو برای کسب آگاهی بیشتر، بهتر است تا بلاگ " غذاهای ممنوع در دوران بارداری " را مورد مطالعه قرار دهید.

 

فواید رژیم وگان در دوران بارداری

فواید رژیم وگان را در حالت عادی و طبیعی مورد بررسی قرار می‌دهیم تا با علت انتخاب این رژیم غذایی توسط افراد مختلف آشنا شویم. از آنجایی که گیاهان منبع ویتامین های مفید هستند و بدن را پاکسازی می‌کنند، توصیه شده است تا آنها را در وعده های غذایی مختلف خود بگنجانید. از فواید رژیم وگان می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

لاغری و تناسب اندام

کنترل دیابت

سلامت قلب

 

برخی از خانم های باردار به دلیل اضافه وزن و مشکلاتی مثل دیابت این رژیم را انتخاب می‌کنند. اما لازم است در نظر داشته باشد که جنین آنها به مواد مغذی و متنوع برای رشد خود نیاز دارد که ممکن است این نیاز ها با رژیم غذایی وگان تامین نشود، هرچند که گیاهان سرشار از انواع ویتامین ها هستند. 

 

آیا شما هم در دوران بارداری مدام دچار گرسنگی می‌شوید؟ برای کشف علت این موضوع و راهکارهای برطرف کردن آن به بلاگ " دلیل گرسنگی مداوم در بارداری " مراجعه فرمایید.

 

عوارض رژیم وگان در دوران بارداری

در حالت عادی می‌توان عوارض رژیم وگان را با مصرف مکمل های غذایی رفع کرد، اما این مکمل ها ممکن است در دوران بارداری پاسخگوی نیاز های جنین و مادر نباشد. برای وزن اضافه کردن جنین، لازم است تا مادر گوشت های مختلفی مصرف کند. همچنین در این گوشت ها مقدار زیادی آهن وجود دارد که برای سلامت جنین اهمیت زیادی دارد. در ادامه برخی از عوارض رژیم غذایی وگان در دوران بارداری را بیان می‌کنیم: 

 

معمول ترین عارضه در رژیم غذایی وگان در دوران بارداری، کم وزن بودن جنین است. 

ویتامین B12 که عمدتا در انواع گوشت ها یافت می‌شود، در رشد مغز جنین تاثیر شایانی دارد و باید به آن توجه شود.

 

اسید های چرب امگا 3 و DHA که در روغن ماهی یافت می‌شوند، عملا در رژیم غذایی وگان وجود ندارد و در صورت نرسیدن این موارد به جنین، مغز و چشم او دچار مشکل می‌شود. 

 

موارد دیگری نیز هستند که در گوشت و فرآورده های گوشتی یافت می‌شوند و به همین علت بهتر است برای سلامتی جنین خود، بیخیال این رژیم غذایی در دوران بارداری شوید.

 

یکی از شایع ترین عوارض و نشانه های بارداری، حالت تهوع است. برای یافتن علت این عارضه و راه های برطرف کردن آن به شما بلاگ " تهوع بارداری " را پیشنهاد میکنیم.

سخن پایانی

اکنون که با فواید و عوارض رژیم غذایی وگان در دوران بارداری آشنا شده اید، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که برخی از افراد از مدت ها قبل از بارداری رژیم غذایی وگان را انتخاب کرده اند و نمی‌توانند آن را کنار بگذارند، این افراد باید چه کنند؟ گرچه این رژیم غذایی در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، اما می‌توان برای هر مشکلی یک راه حل پیدا کرد. افرادی که به هر علتی در هر شرایطی باید رژیم غذایی وگان داشته باشند، باید بارداری خود را تحت نظر پزشک متخصص سپری کنند و از همان ابتدا این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارند. 

از آنجایی که برخی از مواد مغذی در گیاهان وجود ندارد یا مقدار آن خیلی کم است ولی برای سلامت جنین ضروری است، لازم است تا این افراد در دوران بارداری مکمل هایی را بیشتر از افرادی که رژیم غذایی وگان ندارند مصرف کنند. مکمل های مثل B12، امگا3، آهن، روی، منیزیم،ید و... باید در برنامه غذایی روزانه خانم های بارداری که رژیم غذایی وگان دارند قرار بگیرد تا نگرانی ها درباره میزان رشد جنین آنها از بین برود. لازم به ذکر است که این مکمل ها باید تحت نظر پزشک مصرف شوند. همچنین برای وزن گیری جنین لازم است تا مادر کربوهیدرات و پروتئین های گیاهی متنوعی مصرف کنند. 

 

مطلب های تصادفی